söndag 31 januari 2016

REFLEKTION OCH EFTERTANKE

Nästan en veckas förkylning med hosta, feberkänsla samt ömmande knä har knockat mig helt. I nästan en vecka har jag bara legat eller suttit i soffan.
Jag har gjort väldigt små ansträngningar med maten. Som tur var, hann jag göra linsgrytan i måndags, innan jag blev alltför svag.
Jag har tänkt hälsa, när jag stoppat i mig mat. De sista dagarna har jag valt att äta lite kött. Bacon till frukost igår och grillad kyckling till lunch igår. Lite variation skadar aldrig.

En sak är dock klar. Jag har pruttat som aldrig förr. Jag tror att linsgrytan är boven i dramat. Mina tarmar är inte snabba nog för att hantera linserna - vilket innebär att bakterierna som tuggar i sig linserna avger gaser (enligt Alexandra i Trädgården på Strömsö). Här är länken till Alexandra de Paolis blogg.

Varje morgon har jag "drömt" om att, "-Yes, idag, kanske jag får tillbaka mina krafter och kan ta en promenad." Men varje morgon har jag, så fort jag på mina ostadiga ben ställt mig upp ur sängen, insett att det tar längre tid än vad jag har lust med att bli frisk.

Så det har blivit att jag tittat på mycket teveserier, dåliga filmer m m på Netflix.
I början av veckan var det som ett helt företag att bara gå på toaletten, i o m att teven är en våning upp.

Jag har vägt mig varje morgon och sett hur totalvikten går ned. Totalt sett, ser det ut som att jag gått ned 2 kg denna vecka. Jag vet ju med mig att det är vanligt under tiden när man är sjuk. Jag var dock inställd på att själva "vilandet" skulle dra ned viktminskningen. Men men. Vi får väl se hur det blir när jag kommer upp på fötter igen.

Jag har i slutet av veckan roat mig med att prova mina stretchjeans i storlek 48, och jag blev förvånad över att jag kom i dem. Jag har t o m två likadana par stretchjeans, i o m att jag inte har så lätt för att hitta byxor, då midjan har en tendens att hamna, mitt på magen, vilket jag hatar. Jag trivs bäst med linningen i midjehöjd. Dessa jeans sitter på en bra höjd i midjan. Det skall bli spännande att se hur det känns att gå i dem till jobbet på måndag eller tisdag :).
Nu minns jag dock inte hur de satt innan jag började denna resa, men troligtvis inte som de sitter nu.

Jag vågar dock inte tro för mycket på det här med viktminskningen, utan försöker slå ifrån mig att jag skulle ha gått ned något i kroppen, i o m att vare sig BH eller trosor känns för stora. Jag upptäcker vid skrivandet jag nog är en skeptisk person...

I vilket fall, så talar vågen sitt tydliga språk, även om den fortsätter att ge mig olika viktresultat med -1,5 kg skillnad, med någon sekunds mellanrum.
Till dags datum har jag således gått ned 8,4-10 kg. Och det känns riktigt bra, ur siffersynpunkt. 

Troligtvis är det uteslutandet av bröd, socker och mycket processad (snabb-)mat som gjort sitt.

Så det är ju bara till att fortsätta ta hand om sin hälsa som jag gjort hittills...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar