lördag 17 september 2016

DET ENA LEDER TILL DET ANDRA... insikter, snedsteg och upptäckten av en ny HÄLSOBIBEL :)

I början av veckan var jag på äventyr. Jag landade bl a på Klädkällaren (ett slags mini-Gekås i Bohus), i o m att jag hade några timmar att ta död på, innan jag skulle vidare till nästa ställe. Besöket slutade med både chokladkaka med grädde och laktosfri strutglass (för att chokladkakan var en besvikelse och lämnades ouppäten).
Redan här, borde jag sett upp för rödljusen... Min lust att äta det jag inte kunnat äta på ett tag, började ta överhand. 

Därefter åkte jag till min kompis A, för att vi skulle promenera. Men först tog vi oss genom ICA MAXI för att handla lite mat. Jag tänkte på middagsmaten och bestämde mig för att köpa karelska piroger, något pålägg och koskenlaskijaost, för Angereds Ica är det enda stället jag med säkerhet vet att jag kan få tag i det.
Vi tog en lång promenad. En alldeles för lång för mig, i o m att jag var helt slut som människa efteråt. Alla krafter var helt slut. Dessutom gick jag i sandaler, vilket inte var det bästa för fötterna, för jösses, så ont jag hade i dem sen... :(. Dessutom var jag extremt stel i höfterna och hade träningsvärk i rumpan :). 
Efter promenaden mumsade jag i mig tre varma piroger med pålägg och kände mig mer än mätt efteråt.
Även här, gick det "bra" att äta dem, utan problem med "gallan". Däremot hade inte bajsandet återgått till normal funktion ännu. 
Därefter har det blivit karelska piroger flera gånger under veckan, i o m att det fanns fler kvar i påsen. Jag har tänkt på dem med lite dåligt samvete, samtidigt som jag verkligen har velat äta dem, för att de påminner mig om det finska :).


Dagen efter hade jag tid för fotvård, vid Odinsplatsen. Det var riktigt skönt. Jag fick bekräftat att jag har riktigt fina fötter, fast med antydan till fukt mellan tårna på vänster fot. Jag fick någon slags lila vätska påpenslad, som skulle motverka svamp.

Jag har dock observerat att hjärnan har börjat fokusera på att äta mer. Den är sugen på t ex flapjacks (en sorts havrekakor i portionsförpackning) och mycket annat. Hjärnan nöjer sig inte längre med "vanliga" raw bars... utan det skall vara flapjacks... antagligen för att de liknar kakor med både fett och socker i smaken...

Ibland har jag gett efter och tagit en flapjack till mellanmål, men oftast har jag stått emot.
Jag har konsulterat en anteckningsapp i mobilen, där jag skriver peppande ord till mig själv om vinsterna att hålla mig till ren mat och regelbunden aktivitet. Jag vill verkligen hålla mig på den nya, rena, bra vägen, som gör allt möjligt bra för min kropp :).
Resultatet av experimenterandet och "över"ätandet gör så att vikten står still eller till och med går upp lite (givetvis beroende av att jag inte kan bajsa varje dag). De senaste dagarna, har dock bajseriet kommit igång lite mer :).

Idag läste jag en intressant text om vad bakterierna gör med hjärnan (bakterierna i tarmen styr ditt liv - GP). Vissa bakterier kan få hjärnan att vilja äta felaktig mat, som i sin tur kan göra att man går upp i vikt.

Well... Det är här jag gör avstamp idag.
Jag märker också att, i o m att börjat fokusera på att rensa bland mina scrapsaker och sälja av en del av dem, att fokus har skiftat från att ta hand om mig med promenader, till att försöka "smita undan" och tänka att jag nog får till stegen ändå, under dagen.
Det kan i o f s mycket väl stämma, i o m att jag har en aktiv dag på jobbet. Kanske skyddar jag mig från "överansträngning", även om jag egentligen vet att promenaderna inte skadar mig på något sätt...
Det verkar som att jag är en person som inte kan ha för många bollar i luften samtidigt. Det samma gäller pyssel. Jag kan inte riktigt få till det med lusten att pyssla, när jag är så upptagen med att tänka på vikt, hälsa o s v...

Men jag upptäcker också att jag inte har långt till en bra tanke... Det räcker att jag tar på mig mina nya gröna byxor för att jag skall känna mig mindre och rätt så fantastisk, om jag får lov att säga det själv :). Alla de fina kläderna från Masai gör mig på gott humör :).

Jag tror att det finns en riktigt god chans att jag kommer att vara mer än nöjd med min prestation när året är slut :). Och sen har jag ju ett år till på mig att förfina resultaten :).

Men, så har jag upptäckt att min fitbit börjar sjangsera... Den har gått sönder på två ställen...
Jag har kontaktat fitbit, och de har lovat att byta ut den mot en ny. I och med detta, uppstår problem nummer två. Jag kan inte ha två likadana fitbit-armband kopplade till samma konto, vilket kommer att medföra att jag kommer att tappa all info jag hittills samlat på mig... Morr... Det känns ju lite trist att behöva börja om från noll igen...



Som en avslutning, vill jag bjuda på info om en helt underbar hälsobibel... Jag köpte den i veckan och älskar verkligen den boken...

"Sju steg till ett friskare liv", av Nilla Gunnarsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar