fredag 25 december 2015

GLUTENFRIA FINSKA JULSTJÄRNEBAKELSER MED KATRINPLOMMONSYLT

Jag tycker mycket om de finska julstjärnorna (joulutorttuja) - eller rättare sagt de där plommonsyltsfyllda smördegsbakelserna. Jag försöker givetvis göra dem både gluten-, laktos och sockerfria, så jag söker med ljus och lykta efter färdig smördeg utan laktos och gluten.
Jag hittade en gluten- och laktosfri deg på Ica Maxi, men när jag sedan såg innehållsförteckningen, och fann palmolja - blev jag rädd - ur miljösynpunkt. Det är ju inte rätt att folk i Indonesien eller Malaysia skall förlora sitt liv eller sitt hem för att jag skall kunna frossa i plommonsyltsbakeleser.
Jag provbakade degen, och jag kan inte påstå att den frasade till sig på önskat sätt. jag hade lite för bråttom vid upptiningen, vilket fick degen att spricka. Det blev således inga stjärnor denna gång, utan kvadrater, med en klick sylt i mitten.
Jag tänker dock inte ge upp. Jag vill hitta ett bra recept för detta.

Här är en länk till en finsk sida med recept på joulutorttuja.
Här är en annan länk, till ett annat recept på joulutorttuja, med en tydlig beskrivning över hur man gör dem.
Och här är ytterligare ett tredje recept på joulutorttuja som man kan experimentera med.

Här har jag översatt ett av recepteten till svenska:
4½-5 dl glutenfri mjölblandning (egengjord eller köpt i paket)
½ tsk bakpulver
1½ dl laktosfri vispgrädde/(kokosgrädde ?)
165 g rumstempererat smör
½ dl laktosfri kvarg
plommonsylt
1 st ägg

Blanda mjöl och bakpulver.
Blanda med grädden - gärna i en hushållsassistent.
Blanda i smör och kvarg. Se till att det blir en fin smet.
Häll i lite mer mjöl - om degen är för kletig.
Täck skålen med plastfilm och ställ i kylen.
Sätt ugnen på 200 grader.
Kavla degen till en ½ cm tjock platta.
Skär till kvadrater - ca 10x10 cm.
Skär in ca 3 cm från varje hörn.
Lägg en stor klick plommonsylt i mitten.
Vik in en del av vardera hörn - så att det ser ut som en propeller. Fäst hörnen i plommonsylten.
Vispa ett ägg och pensla smördegen.
Stek i ugnen, i 10-15 minuter.
Låt svalna.
Förvara sedan i en (plåt)burk med lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar