onsdag 9 december 2015

OM ATT LÄGGA TILL SÅDANT SOM FÖRBÄTTRAR LIVET OCH HÄLSAN

LÄGG TILL BRA SAKER
Att gå ned i vikt eller förbättra sin hälsa behöver ju inte nödvändigtvis handla om att ta bort en massa saker. Man kan ju fokusera på att lägga till nytt istället :).
Men det är klart. För att orka lägga till nya saker - som nya spännande matingredienser, leta upp fräscha recept eller ta sig ork att gå ut och gå varje morgon o s v, behöver man kanske se över myckenheten av allt annat i ens liv.

RENSA BORT
Jag har börjat med att rensa bort några pyssliga aktiviteter. Det satt långt inne. Men ju mer jag tänkte på det - och insåg att jag fyllt mitt liv med saker som kan skänka andra glädje - istället för att fokusera på vad som kan vara bra för min hälsa, så har jag satt mig själv i ett rum, ganska långt bort. Jag har satt mig själv i skamvrån, kan tyckas.

Men det är väl en jädra tur att man kan tänka om, få ett aha-ögonblick och sedan rensa i kalendern så pass, att man ger sig tid till både vila, eftertanke och ork att göra en förändring.
Sen gäller det att fylla sig själv med inspirerande läsning, föreläsningar, ny information och ett jävlar anamma... Sisu, helt enkelt.

TAPPA INTE BORT DIG SJÄLV I PROCESSEN
Men jag måste ändå medge, att det känns lite ångestfyllt att tömma sin kalender på sådant som skänkt mig glädje. Det har ju varit vansinnigt roligt att både designa stämplar, göra inspirationsalster åt olika företag, hålla i kurser och agera scrap-lexikon för de som behöver.

Jag känner mig lite grann som en missbrukare, som klipper många av de tidskrävande band som förhindrade mig från att fokusera på mig själv.
Jag tror dock att det är nyttigt att göra det, steg för steg, i den takt man känner sig mogen för det.
Självbilden kommer säkerligen att förändras under resans gång. Jag kommer nog att känna mig tom - i o m att pysslet gett mig någon slags identitet. En slags känsla av att jag behövs i denna värld och att jag har något att erbjuda. Det har varit en fantastisk boost för mig själv.
Jag säger inte att jag inte kan komma tillbaka till det, men jag tror att det är nyttigt att lägga mer fokus på mig själv och sedan, i mån av tid, lägga tid på pyssel - först och främst för att jag själv vill det. Och om jag sedan känner lust att hålla i en kurs, kan jag göra det :).

LÄR OM - GÖR RÄTT

Igår var jag på en föreläsning som handlade om matglädje - både för oss personal, men även för våra brukare. Vi inspirerades till att äta vanlig mat. Att minska ned på onödigt socker. Att titta på mängden mat vi äter och även tänka på att tugga maten ordentligt.
Det var på något sätt en repetition av allt jag läst under de här två veckorna, i min jakt efter att kunna laga den optimala kosten för mig själv :).

Det pratades mycket om vad en måltid är. Jag blev påmind om att en måltid är mer än något som mättar min hunger. Jag kan också lägga till faktorer som stämning, ljus, ljud m m.
När jag väl kom hem, hade jag tillräckligt med energi för att rensa upp i köket, sätta saker och ting på plats för att rensa bordet/arbetsbänken som vi äter vid.
Det kändes riktigt bra :).

PROMENADER OCH VÄRK
Jag tog fasta på lusten att komma igång med promenader igen i o m att det var uppehållsväder :). Sambon och jag gick längs Gamla Björlandavägen till andra sidan av vägen - så att vi kom ut bakom Preem-macken. Promenaden kanske tog en kvart. Jag påminde mig själv om att inte gå ut för hårt, i o m att det börjar smärta i knäna ganska omedelbart.
Efteråt sprider sig en känsla av nöjdhet över hela kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar