torsdag 30 juni 2016

UPPDATERING AV LÄGET, MED GALLSTENSANFALL OCH VIKTNEDGÅNG

De senaste veckorna har jag haft ett gallstensanfall i veckan.
Ibland har jag slarvat och fått lida för det efteråt... Anfallen blir längre och längre, fast med lägre intensitet.
Och när jag tänker tillbaka på symptomen, som ändrat sig från de tre första tillfällena, så känner jag att jag kanske haft dessa anfall under längre tid än jag kan minnas. Numera kommer smärtan direkt uppe på magen. Tidigare har den startat som en enorm hungerkänsla. Det har jag känt tidigare också, direkt efter en måltid, och undrat vad i all sin dar är det som gör det. "Hungern/Smärtan" har gett mig sig snabbt och jag har inte fäst någon vidare tanke vid det.
Jag har också, tidigare, haft extrema 1000 nålar-stickningar på magen - oftast efter intag av fet mat. Men i o m att problemen varit kanske 1-2 gånger om året, har jag inte fäst någon större vikt vid det. Då och då, har jag tänkt att det kanske kan vara magkatarr...

Jag letar på nätet efter info kring vad jag bör undvika, och listan ser ut att blir längre och längre, ju fler anfall jag får. Detta blir i sig ett stressmoment, de gånger man inte kan äta sin egenlagade mat. Det är inte alla restauranger som kan ta hänsyn till att man inte kan äta följande:

MEJERI: ägg, mjölkprodukter, ost
SURA LIVSMEDEL: (vin, bubbelvatten), citrusfrukter, rabarber, (pizzasallad) ättika?
TILLAGNINGSFORM: stark mat, rökt, stekt, grillad eller friterad mat, halv- eller helfabrikat
SÖTNING/KRYDDNING: vitt socker, artificiella sötningsmedel, kanel, ingefära
KÖTT: rött kött (korv, bacon, hamburgare, pizza)
FISK: lax, makrill
GRÖNSAKER: tomat, gurka, lök, paprika, isbergssallad, vitkål, rödkål, kålrot, jordärtskocka,
FRUKT: äpple, päron, banan?, äpplejuice?
SNACKS/SÖTSAKER: nötter m m, choklad, bakverk, sötsaker

Det som återstår för mig att äta är kokt mat (kyckling, fisk, vegetarisk mat), i form av grytor och dylikt, gärna med ingredienserna separerade.
Frukt kan gå bra (gärna som mellanmål). Kanske även osaltade nötter och mandlar.

Men att gå på restaurang och ta vilken maträtt som helst, funkar inte längre.
Dessutom undviker jag ju både gluten och laktos, vilket försvårar det hela ytterligare, i o m att hela samhället bygger upp sina maträtter på just gluten och laktos i alla dess former.

En sommarsemester utomlands känns extremt svår, i o m att hotellfrukostarna inte serverar havregrynsgröt, utan mängder av bröd, pålägg och annat jag inte kan äta. Hur i helgoland ska jag hitta mat jag kan äta, när det inte finns kyl eller möjlighet att laga mat på hotellet?

Som det ser ut nu, kommer jag inte att få någon tid för operation förrän till hösten. Det kan bli en lång sommar, där man hela tiden skall ha en reservplan för det som kan tänkas kunna ätas och x antal stolpiller redo, för att häva de värsta attackerna.

...

MEN... Jag har ändå anledning att fira idag, i o m att det är första gången jag passerat -15-kg-strecket :).
Vågen min är ju lite konstig, så vid första vägningen får jag en summa och när jag ställer mig på den igen, efter att den slocknat, får jag en vikt som visar ca 1,5 kg mindre.
Jag är den som är försiktig av mig, och utgår från den högre summan, för att inte göra en glädjekalkyl... Även om jag vill, i o m att den lägre vikten tog mig under 90-kg-strecket för första gången, den här resan :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar