tisdag 22 december 2015

KÅLROTSLÅDA

Idag sov jag ut. Jag behövde nog det, för jag vaknade inte så där supertidigt som jag gjort tidigare. Sen satt jag en stund i köket. Tände en sidolampa och tre stearinljus. Försökte "meditera", men kunde inte bara sitta i stillhet.
Jag ville bara mysa lite innan datorn skulle sluka en stor del av min tid.
Jag började att läsa i en bok vid köksbordet och strax därefter tänkte jag att det kunde vara käckt att ta en promenad innan regnet kommer. Detta var motorn för att saker och ting sedan skulle göras, en efter en :).

Men först lade jag Jamie Olivers granolagrus i blöt en timma. Under tiden kokade jag kålrot så det luktade fis i hela lägenheten. Och sen njöt jag av doften som kom från ugnen.
Någonstans däremellan åt jag min gröt med banan och några extra torkade bär.

Kålrotslåda är nämligen det bästa jag vet på julbordet. Utöver det är jag väldigt sparsmakad (äter inte sill, gravad lax, köpta köttbullar eller prinskorv, Janssons frestelse o s v). Det är en ganska torftig jultallrik jag förser mig med. Därför tycker jag att det är ännu viktigare att få äta en riktigt god kålrotslåda.



Här är mitt "höftade" recept på kålrotslåda: 
  • Skala en 1 stor kålrot. Tärna den. Lägg i kokande lättsaltat vatten och låt koka sig mjuk, i ca 1 timma. 
  • Häll av vattnet i ett durkslag. Passera kålroten (jag kör med en matberedare). 
  • Häll tillbaka den mosade kålroten i kastrullen och häll ½ dl sirap (agave), lite salt, 4 msk grädde, 2 msk hemmagjort ströbröd (utan gluten), 1 st ägg och rör om. Smaka av. Det skall smaka lite sött. 
  • Skeda sedan upp kålrotsmassan i några formar. (Jag valde två folieformar, för att jag skall kunna frysa in den ena och ställa något annat på den andra i kylen (med locket på). De två söta formarna är till julafton, när jag skall iväg till jobbet och mumsa julmat.)
  • Grädda lådorna, relativt långt ned i ugnen, på 175 grader i ca 1½ timma. Låt svalna. 
  • Kålrotslådan smakar ännu godare dagen efter :). 

Jag kommer nog att göra morotslådan också idag. Eller imorgon. Det hinns nog med :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar