måndag 28 december 2015

DET GÅR BRA NU...

Måndag. Sjätte veckan sedan jag började tänka på vad jag äter.
Det känns bra.
Riktigt bra :).

Jag tror att en liten, liten bidragande orsak är viktminskningen jag börjar skymta på vågen numera :).

24 december: 105,1 kg
27 december: 104,9 kg
28 december: 104,5 kg

Det känns riktigt bra att få tömma tarmen direkt på morgonen och se vad vågen visar. Inte för att jag låter den vara min religion, men det är ändå bra att få ett kvitto på att jag är på rätt väg :).
Sen finns det ju en tendens att vikten går fram och tillbaka för min del, men det gäller bara att ha siktet inställt på framtiden, leva i nuet och glömma det förflutna. 

Igår gjorde jag en vegetarisk paj med glutenfri deg till lunch. Jag fick väl inte till det riktigt som jag ville, i o m att degen blev hård och rätt så kompakt. Fördelen med det, är väl givetvis att jag inte åt upp det :). Det blev i stort sett bara grönsaker i äggstanning med lite solrosfrön och pumpafrön till lunch, och det är ju inte fel :).
Nästa gång ska jag kanske bara använda majsmjöl för att se vad det blir för skillnad :).
Jag höll mig mätt förvånansvärt länge, med tanke på att jag tog en liten portion.



Till middag lagade jag rotsaksgratäng med både rotselleri, sötpotatis, blomkål, brysselkål och palsternacka. Jag lät dem koka till sig i grädde med fetaost- och riven ost-topping. Det blev faktiskt riktigt gott. Jag kryddade rejält med både salt, svartpeppar, chilipulver, kanel och paprikapulver.

...

Idag är det som sagt måndag. Min andra lediga dag av tre. Jag vill gärna komma ut på en promenad idag. Jag klurar också på om det är något annat jag borde göra, när jag ändå har tid och lust att ta mig ut.

I morse, när jag åt min frukost, bestående av två skivor keso- och fröbröd med var sin tunn skiva julskinka, tänkte jag att i takt med att jag går ned i vikt, bör jag nog även minska på portionerna. Antingen så kan jag ju skära till tunnare skivor bröd eller gå ned till 1½ skiva :).
När det kommer till maten, bör jag kanske övergå till att äta från assiett. Men det är en lång väg kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar