onsdag 9 december 2015

VÅGEN - EN MÖJLIGHET ELLER EN VIKTJAKTSFÄLLA?

Jag har köpt mig en våg, för att kunna se viktminskningen i siffror. Jag var lite ambivalent inför köpet av en våg, i o m att jag vet hur jag agerat tidigare. Jag vägde mig varje dag, för att se vad som hänt med kroppen. Och jag blev superbesviken över att viktminskningen uteblev, hur mycket jag än gjorde de rätta sakerna.

Jag tänker nu, att jag vill agera annorlunda. Jag vill inte låta vågen bestämma hur jag skall må. Jag skall se den som ett verktyg, som jag använder på bestämda tider, för att ge kroppen den tid den behöver för att justera sig.



Vågen visade idag 105,4 kg. Det var ungefär samma för en vecka sedan, när jag var på vårdcentralen och tog blodtryck och några blodprover. Jag får helt enkelt se det som en startpunkt. Och i o m att jag inte kunnat promenera för att sätta igång förbränningen i kroppen, kan jag nog inte heller förvänta mig något annat. Jag får helt enkelt inse och acceptera att det tar tid att gå ned i vikt, även om man slutat äta sötsaker, snacks, glass och allt annat onödigt tjafs.
Och det är väl egentligen där jag känner hopplöshet.

I o m att varje dag - eller rättare sagt - varje timma utan felaktig mat - eller felaktigt energiintag känns som en vecka, önskar jag ju att resultaten skulle visa sig. Jag menar, om jag nu väljer bort, låt oss säga, 1000 kalorier per dag - genom att enbart äta bra mat till frukost, lunch och middag samt kanske ett mellanmål, bestående av en s k hälsoboll eller två - eller en smoothie, så hade det ju varit trevligt med något slags resultat.

Men om jag skall vara ärlig, så känns det som att det känns i kroppen. Som om den känns smalare. Inifrån. Jag vet inte om jag inbillar mig, eller om det är ett glädjerus jag upplever, efter intag av bra mat.

I vilket fall, vill jag hitta sätt att klara av viktminskningen på egen hand. Det är klart att jag kan kontakta en dietist för att be om hjälp. Eller någon annan viktminskningsgrupp. Men jag är rädd att all fokus hamnar på just viktminskningen. Jag vill ju egentligen fokusera på min hälsa och få viktminskningen på köpet :).

Just nu, önskar jag att jag skulle kunna komma igång med viktminskningen på egen hand, kunna känna tillförsikt över att jag klarar av att förändras från grunden - för att slippa göra en gastric bypassoperation.
Det finns ju många som operationen inte varit så framgångsrik för, menar jag. Jag vill inte ha fler bekymmer än jag har idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar