onsdag 16 december 2015

TANKARNA KRETSAR KRING MAT, HÄLSA OCH VÄLBEFINNANDE...

Det är trögt med bajseriet nu. Det känns som om inte hela tarmen töms.
Vikten ligger fortfarande över 106 kg. Det känns lite deprimerande. Men det är nog nu jag skall plocka fram min inre kraft.

Jag vill inte ge upp.
Jag tänker inte ge upp.

Istället försöker jag klura fram vad jag kan göra bättre. Jag köpte en grillstekpanna på COOP igår... 25 %, på ett, redan, ganska lågt pris :) (ordinarie pris var 500 kr (Åhléns tog ca 700-800 kr)). Jag köpte också en mandolin (en grönsaks-strimlare/delare) (V-slicer) - för att underlätta själva matlagningsprocessen. Jag har givetvis en matberedare, men den har sina begränsningar, tycker jag. Och så fick jag äntligen tag i ett durkslag som jag kan ångkoka grönsaker i... för 30 kr. Det har varit varierande prissättning på dessa produkter, har jag sett.
Och just det... Jag köpte även 6 st röda små formar att göra kålrotslåda i :), för utom en större form som vi kan ha här hemma :). Tanken är att jag skall kunna ta med en liten form till jobbet o s v :).
Mycket av mina tankar kretsar kring mat, hälsa och välbefinnande numera :).

...

Gårdagens matintag:

FRUKOST
Jamie-granola-gröt (2 rågade skedar med 2 dl vatten och extra torkade bär) med + 1 liten ekobanan + ½ glas apelsinjuice.

LUNCH
Julmat på Novotel...
1 skiva kalkon
½ skiva skinka
½ skiva vitlökskorv (typ onsalakorv)
1 msk rödbetssallad

3 små potatisar
smör
sallad + gurka
3 olika laxtyper... lite av varje
2 msk rödbetssallad

fruktsallad (osötad)

Jag var vare sig hungrig eller övermätt när jag lämnade julbordet :).

MIDDAG
1 burk makrill i tomatsås
1 ägg
½ liten burk laktosfri keso
½ granatäpple

Kvällen bestod av lite pruttande...
Och sen kände jag mig bajsnödig i mataffären... Jag behövde dock inte gå... Och sen hände inget mer...

Denna morgon vaknade jag tidigt, typ 05:30...
Jag drack vatten - för att få igång tarmsystemet... Därefter gick jag upp till vardagsrummet, tände en himla massa värmeljus och fortsatte att pynta granen lite :).

Idag väntar jag på att några pysseltjejer skall komma och hälsa på. Denna gång har jag inte stressat över att det är stökigt hemma. Jag bad sambon om hjälp med dammsugningen igår... Jag tar resten idag (disken, toaletten)... Känner mig lugnare i sinnet över det hela. Jag övar mig i att släppa på kontrollbehovet. Jag är ingen perfekt människa. Jag kommer aldrig att bli det. Jag har heller ingen ambition att verka vara det. Folk får fanimej ta mig som jag är - eller rättare sagt - jag får acceptera att folk får ta mig som jag är. Jag orkar inte förställa mig längre. Det suger för mycket energi.

När det kommer till maten känner jag mig lugn. Antingen så går vi ut och äter tillsammans, eller så ber jag dem fixa mat på egen hand. Jag har ju min chorizosoppa där nere... :).
Jag kom just på att jag dock får påminna mig om att tugga maten ordentligt, speciellt när vi är i ett sällskap. Det är lätt gjort att tuggorna åker ned i en väldans takt annars...

Jag har också ambitionen att laga en ny Jamie Oliver-rätt idag (från boken Supermat); Bombaykyckling med blomkål, ris, spenat och pappadam (sidan 156).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar