tisdag 22 december 2015

GRÖNSAKSBOLLAR

I år väjer jag för köttbullar - till förmån för grönsaksbollar :). Köpta köttbullar undviker jag som pesten, i o m att de innehåller lök och annat tjafs som jag inte vill stoppa in i min kropp.

Jag har hittat ett recept på supermat.devote.se.
Jag kommer att utgå från det jag har i min kyl och kryddskåpet. Kanske ersätter jag en del av broccolin med brysselkål istället :).

Här är receptet för 32 bollar: 
140 g morötter
125 g palsternacka
150 g blomkål
200 g broccoli/brysselkål

2 ägg

2 tsk salt (himalayasalt/havssalt)
1 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
1-3 vitlöksklyftor
1 tsk svartpeppar

1 tsk basilika
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikakrydda
1 tsk dragon

Skala och dela grönsakerna till mindre bitar innan du mixar dem med resten av ingredienserna i matberedaren.
Rulla till 32 bollar som steks i kokosolja eller smör.

Jag stekte mina i både kokosolja och smör för att få en fin yta. Jag lät dem stekas riktigt länge i stekpannan - för att vara säker på att de blev genomstekta.

...

Mina bollar/plättar är en aningens tråkiga och torra. De tillför ingen kulinarisk sensation på matbordet, så att säga. Jag vet inte var jag gick fel, men särskilt goda är de inte. Tyvärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar