torsdag 24 december 2015

BRÄSERAD BRYSSELKÅL

Jag har några små brysselkål kvar från förra veckans fynd på Hemköp. En påse med färska brysselkål kostade bara 5 kr :).
Jag har använt hälften i mina grönsaksplättar, men det kan ju vara käckt att bli av med resten också. Jag kommer inte att ha vare sig lök eller vin i min rätt, men jag kan istället lägga till fetaost, tomater och kanske något annat :). Kanske byter jag ut hasselnötterna mot cashewnötter.

Här är ett recept från ICA:




4 portioner

500 g brysselkål
1 silverlök
2 msk olja
salt och peppar
2 dl vitt vin
½ grönsaksbuljongtärning
2 dl vispgrädde

till servering...
1 dl hyvlad Västerbottenost
1 dl rostade hasselnötter
20 g färsk gräslök

GÖR SÅ HÄR:
Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Häll över på en tallrik och låt svalna.

Ansa och skär brysselkålen i halvor.
Skala och klyfta silverlöken.
Stek dem båda i olja i en stekpanna.
Salta och peppra.
Häll över i en gryta.
Tillsätt vin och låt koka någon minut.
Smula i buljongtärningen och rör ner grädden.
Lägg på ett lock och låt sjuda några minuter.

Vid servering...
Hyvla osten, hacka hasselnötterna grovt och finhacka gräslöken.
Smaka av med salt och peppar.
Servera med ost, nötter och gräslök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar