tisdag 13 september 2016

FEM DAGAR EFTER GALLOPERATIONEN = -24 kg

Nu sitter jag här vid datorn igen, och tänker tillbaka på min resa efter galloperationen.
Smärtorna i axlarna har avtagit. Det gjorde de egentligen efter två dygn och jag har inte behövt smärtstillande sedan dess. Jag kan ta djupa andetag - eller andetag över huvud taget, utan att hålla mig i något för att hantera smärtan.

Avföringen är det något helt annat med, dock.
Jag tog ju en supp där bak, efter 3-4 dagars frånvaro av nummer 2. Hjälpen kom snabbt, som tur var.
Dagen funkade det inte igen, men igår, till min stora glädje, lyckades jag klämma ut en lång, smal "korv" igår. Den processen kan nog liknas med barnafödande, för jösses, vad jag fick slita.

Idag funkade det dock inte.
Jag pruttar och släpper ut en massa luft, så gott som hela dagen, men bajsandet funkar inte som det gjorde förr.
Jag har t o m "dansat" här hemma på morgonen, innan frukost, men ändå inte fått igång det.
Så jag tog en supp, och även denna gång, kom hjälpen väldigt snabbt (inom 10-15 minuter).
Jag vill ju inte bli beroende av dem, men känner samtidigt att de är riktigt bra att ha till hands, om det stoppas upp någon mer gång.
Problemet är väl bara att det känns som att jag ligger flera dagar efter med bajsandet, och skulle vilja ha en rejäl tömning, så att jag kunde börja om från noll.

Det börjar strama och klia i såren nu. Kanske börjar de läka.
På torsdag skall jag gå till vårdcentralen för att ta bort förbanden och se hur de ser ut och få vidare instruktioner kring hur jag skall sköta om dem.

Jag har varit ute och promenerat varje dag. Vissa dagar har jag varit supertrött och inte haft någon ork. Andra dagar har jag pressat mig lite hårdare, för att se vad jag klarar av.

Idag skall jag till tandläkaren för att låta denne titta på vad som kan göras åt tanden, som skadades i samband med operationen.
Jag har kontaktat www.psr.se, som skall vara någon slags försäkring för patienter - kring skada vid vård, men det verkar som att det inte kommer att löna sig att göra en anmälan, i o m att självrisken är högre än själva kostnaden för "lagningen".

Viktökningen har lagt sig... Istället har jag börjat gå ned i vikt igen :)... Idag visade vågen -24 kg (82,6 kg ):). Tjohooo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar