tisdag 24 januari 2017

LAKRITSBOLLAR

Jag har gjort mina vanliga hälsobollar (energibollar) ett tag nu, och kände för att testa ett nytt recept, som jag hittade på Icas hemsida

Jag lånar bilden därifrån...



Mina smet blev ganska kletig, så jag lade till puffat ris (för att jag hade det hemma).

½ tsk fänkålsfrön (mortlas)
2½ dl cashewnötter (mixas)
½ tsk lakritspulver
1 nypa salt
15 dadlar (ta bort kärnorna)
2 msk vatten
2 dl puffat ris (valfritt) (du kan lägga i 1 dl havregryn istället, om du vill)

valfritt strössel... (frystorkade hallon, lakritsströssel eller annat...)

Mortla fänkålsfröna och mixa dem med nötterna i en matberedare.
Lägg i resten av ingredienserna och kör ihop till en smet, som går att forma till bollar.

Jag rullade en boll i lakritspulver, men måste medge att det blev nästan för mycket lakrits/salmiaksmak. Kanske åkte blodtrycket upp en aning också :(.... Jag är ju lite rädd för att äta för mycket lakrits, i o m att jag har  högt blodtryck.

Bollarna har en härlig lakrits/salmiaksmak och jag kan verkligen rekommendera er att testa att göra bollarna själva :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar