söndag 10 december 2017

RECEPT PÅ RAW SAFFRANSBOLLAR

Nu när jag undviker både gluten, laktos och socker, är jag peppad att hitta på andra slags mellanmål och sötsaker.

Jag gjorde raw saffransbollar idag.

2 dl blötlagda caswhewnötter
2 dl kokosflingor
2 msk kokosmjöl
1 krm vaniljpulver
8 st färska dadlar *
1-2 msk vatten *
2 påsar saffran *

kokosflingor att rulla bollarna i...

Kör allt i en matberedare och forma till bollar och rulla i kokos. Lägg dem i en burk med lock och placera i kylen. 

...

* Enligt receptet (minns inte var jag hittade det) skulle det inte vara med några dadlar. Jag glömde dock bort att lägga i 2 msk honung - vilket gjorde att ingredienserna inte gick att forma till bollar, varför jag modifierade receptet något och lade till dadlar och vatten :). Jag ökade också mängden saffran från en påse till två, då jag gillar smaken av just saffran :). 

Jag ställde dem i kylen i några timmar och smakade sedan på en boll, som smakade himmelskt gott :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar