torsdag 30 mars 2017

UPPDATERING PÅGÅR...

Allt har gått åt helvete. Jag äter och äter. Fel saker. Och för mycket. Detta resulterar givetvis i att vikten går upp.
De senaste veckorna har jag inte ens vägt mig. Bara det, är ett tydligt tecken på att jag inte har koll på läget eller har en önskan om att ha det.

Jag tror att jag har låtit mig påverkas negativt av den kritik jag utsattes för, förra året. Den har förlamat mig och fått mig att tappa kontrollen samt lusten att ta hand om mig själv, på lång sikt. Detta var i alla fall en tanke som slog mig igår, när jag klurade på varför det blivit så här...

Jag har låtit något annat ta över mitt liv, istället för att själv vara kapten över mitt eget liv. Jag har låtit de automatiska tankarna (som finns i mitt "system"), som inte nödvändigtvis är positiva, dränera mig och fösa mig tillbaka till ruta ett.

Jag har tänkt ett tag på att börja med morgonpromenaderna igen, som jag gjorde förra året. Det var ju ett sätt att starta dagen med fokus på sig själv.
Det är banne mig dags att fokusera på sig själv mera, säger jag återigen, till mig själv, med emfas.

I och med att vikten går upp, mår tarmarna sämre. Och knäna.
Och så även hela jag, på det psykiska planet. Detta blir ju inte bättre av att kläderna stramar åt, kring den fluffiga och överjästa kroppen.
Näe.
Det här duger inte. Jag är värd mer än det här.

Och istället för att tynga ned mig med skuld och skam, tänker jag sätta igång. Här och nu. Ut och gå. Bryt de invanda mönstren. Just do it.
Det finns alltid något att lära, av varje situation.
Det här är min resa och jag gör den på mitt sätt, även om jag i retrospekt kan tycka att det hade varit enklare att bara fortsätta hela tiden. Men jag antar att lärdomen så här långt, är att hälsa är 100 % mentalt arbete. Och om jag "laggar" på det mentala planet, så "laggar" även resten av mig.

Jag vill hitta ett passande mål att sträva efter. Ett mål, som jag inte vill tappa fokus från. Någonsin.
Hälsa, är ett givet svar. Men kanske är det för luddigt.
Jag får fundera vidare, på min promenad...
Jag vill hitta ett sätt att ha ett s k "safe mode" eller liknande, även när jag "laggar". Så att jag inte kör hur vilse som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar