tisdag 10 maj 2016

GALLSTEN OCH FETTLEVER

Idag var jag på ultraljudsundersökning, för att lära mig mer om vad de smärtsamma anfallen jag haft på sistone kunde bero på. Det visade sig att jag har gallsten och lite för mycket fett i levern.
Det kommer nog att bli operation. Jag vet inte så mycket mer i dagsläget, utan får avvakta och se.
Jag vill dock inte opereras i närheten av rötmånaden... Morsan fick mycket komplikationer av en sommaroperation, och jag är inte ute efter att uppleva liknande bekymmer...

När jag googlade, fann jag att "alla" har gallsten, men att inte alla lider av dem.
Man kan få gallsten om man går på fettsnål diet (t ex pulverdiet), men också av felaktig kost??? Och om man börjar med t ex LCHF-mat, kan man ändå få gallstensanfall, i o m att fettet kan få någon sten i rörelse.


Läkaren rekommenderar dock att man äter fettsnålt samt att man undviker stekt och rökt mat...
I och med att jag inte dricker alkohol, måste jag dra slutsatsen att överskottet av fett i min lever beror på beror till stor del på mitt tidigare livs överkonsumtion av socker, vitt mjöl m m...
Jag läste också att man kan få det av en gastric bypassoperation. Och det var ju inte länge sen jag tänkte att jag skulle lagt mig under kniven.
Hur man än vänder sig, har man rumpan bak. Det finns inga genvägar eller garantier. Det som sker, sker...

På ett sätt är jag glad för att bli påmind om att min resa mot ett hälsosammare jag redan är startad. Kanske har jag redan påverkat resultatet i levern, tack vare mina hälsosamma val när det kommer till både kost och rörelse.
Det är dock lite skumt, att man inte kunnat utläsa detta av tidigare blodprover, då jag vet att levervärdena testades efter andra gallstensanfallet. 

Hur som helst, finns det inget att tveka på längre. Hälsan måste ha prioritet ETT i mitt liv nu.

Både artosen, gallan och levern mår bra av nyttig kost, mera motion och ett allmänt välbefinnande, utan stress.

Det är ju tur att sommaren är i antågande ;-).  Jag känner redan att jag får mer livslust, tack vare solen ;-).
I tanken ser jag mig ta promenader och träna regelbundet på gymmet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar