lördag 7 maj 2016

GULT RIS, MED BL A GURKMEJA, KARDEMUMMA OCH RUSSIN

Om du vill piffa till ditt ris någon gång, kan det här receptet vara något som ger den en härlig kulinarisk upplevelse :). Jag hittade receptet hos Coop, men jag har modifierat det lite, för att passa mig och mina smaklökar :).
Riset smakar extra gott med banan och kyckling :).



INGREDIENSER:
3 dl basmatiris
1 st solo-vitlök
1 tsk gurkmeja (eller mer, om du så önskar)
(2 msk curry?)
2 msk smör
(2-4 msk rapsolja) (jag tyckte att riset hade en tendens att bränna fast i botten...)
1 tsk kardemummakärnor
5 st nejlikor
7 dl vatten
½-1 tsk salt

1½ dl russin
2 dl torrostade cashewnötter
1 dl hackad persilja

GÖR SÅ HÄR:
Mortla 1 tsk kardemummakärnor och 5 st nejlikor.
Skala och hacka 1 solo-vitlök och lägg i en kastrull, tillsammans med 3 dl basmatiris, 1 tsk gurkmeja. Rör om och stek, tills allt är gult.
Sänk värmen.
Häll i kardemumma- och nejlike-pulver. Rör om.
Häll i vatten och salt.
Sänk värmen till 1:an. Lyft undan kastrullen då och då, för att inte låta riset stormkoka.
Torrosta cashewnötterna. Rör om då och då.
Hacka persiljan.

Blanda i russin, cashewnötter och persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar