torsdag 29 mars 2018

VEGETARISK LUNCH PÅ SOLKÄLLAN, I UDDEVALLA

Jag och min kompis K åkte till Uddevalla för att gå på öppningspremiären av Gummiapans butik (stämplar, stansmallar, mönsterpapper m m). Jag såg även fram emot att äta mat på Solkällan, som är en restaurang som erbjuder raw food, vegetarisk och vegansk mat. Solkällan kallas även för tesalong, och då får man en bra känsla för hur lokalen är inredd med gamla möbler och tyger :). 



Jag valde en blomkålssoppa till lunch. Den var fantastiskt god och fick mig att vilja göra en egen soppa, någon gång den närmsta tiden :).
Här är ett recept på blomkålssoppa jag tänkte prova... Med små justeringar i innehållet...



Kompisen valde en raw food-tallrik, som var en fröjd för ögat, och gommen, enligt hennes utsago :).



Där fanns även flera sorters fröknäcken, som jag lät mig smaka på.



Där fanns även roliga efterrätter/fika-alternativ, som efterliknade vanliga fika-alternativ, fast utan gluten och mjölk.
Dessa bakelser är dock väldigt mättande, så jag åt bara en fjärdedel av min brownie, och tog med resten hem :).
Kompisen valde en bit princesstårta, och jag smakade lite, även på denna.
Jag är inte så himla förtjust i kokosgrädde, så för mig blir det för mycket av det goda, med kokos i både lock, mellanlägg o s v.
Men jag tycker att det är fantastiskt roligt att se att det går att efterlikna vanligt fika, med alternativa ingredienser som funkar för gluten- och laktosintoleranta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar