fredag 27 april 2018

UPP- OCH NEDVÄNDA VÄRLDEN

Vissa veckor är jag full av övertygelse. Andra veckor inte lika mycket.
Hmmm.

INSIKT OM STRESS
Jag håller på att lära känna mig själv bättre för varje dag och kommer till insikt att jag troligtvis låter mig stressas av t ex en kommande londonresa. Jag oroar mig för om jag kan eller inte kan promenera utan smärta och hitta bra mat. 
Jag vill inte fastna i tanken att jag kan "unna" mig det ena och det andra, bara för att det är semester. Det kostar mig x antal dagars/vekors kämpande, för att gå ned det jag har svullat i mig. Och jag tycker inte att det är värt en stunds njutning på läpparna och en evighets kämpande med att få bort övervikten.  

RESE-FÖRBEREDELSER
(måndag och torsdag) Under veckan har jag letat efter lämpliga sandaler och gympadojjor inför den stundande resan. Det är inte helt lätt att hitta något som funkar med mina fötter (korta, breda med högt fotvalv... därtill behöver jag bra dämpning och stöd mot pronation).
Jag hoppas att jag har hittat ett par sandaler på Bekväma Skor, som kan komma till nytta. Jag hittade även ett par bra sneakers - till 30% reducerat pris, på Team Sportia.

INGEN KORTISON 
(onsdag)
Vissa beslut får mig att agera konstigt.
Jag gick till vårdcentralen för att lindra smärtan i knät, med en andra kortisonspruta i knäleden. Doktorn informerade mig att det inte är en bra - eller långvarig - metod att spruta in kortison med jämna mellanrum.
Därtill kom jag till insikt om att lindringen bara varade i tre veckor, vilket gör att jag inte riktigt får ut vad jag behöver av sprutan...
Därtill går kortisonet hårt åt leden, vilket kan resultera i att den blir svag(are). Det vågar jag inte riskera.
Så det som återstår för mig att göra, är att fortsätta med sjukgymnastiken.

FOTVÅRD
Jag bokade in en tid hos en fotvårdare, för att snygga till fötterna lite. Det behövdes. Och det var riktigt bra att jag gick dit.

RÅDVILL
Efteråt, var jag helt rådvill. Jag funderade på att handla grönsaker för att göra grön juice. Jag funderade också på att äta på Burger King.
Jag funderade också på att inte handla något alls, och bara åka hem, för att ta vara på det som finns i kylen.
Jag vilade lite i bilen.
Burger King-skylten fortsatte att locka mig.
Jag bestämde mig för att gå dit, få lite energi och sedan bestämma mig för vad jag skulle göra.
Jag ville ju också få steg, så att jag nådde dagens mål.

Så det blev ett litet mål på Burger King och glass till efterrätt.

Och även om jag inte åt något efter det, så märkte jag av viktuppgången dagen därpå.

Jag åkte till Telia på Backaplan, för att se vad det finns för alternativ till mobiletelefonen (Samsung 7), vars batteri blivit försämrat.
Det hela slutade med att jag köpte en ny:
Huawei P20 Pro
Den anses ha en riktigt bra kamera samt bra batteritid. Därtill har den en bra processor/minneskapacitet. 



VÄNNER OCH GOD MAT
Dagen efter (torsdag), träffade jag mina kära studiekamrater från LPA-tiden och vi lunchade på Govindas. Därefter drog jag till Frölunda Torg, för att se till att skava ihop några steg samt för att leta efter extraladdare samt fodral till min nya mobiltelefon.

Och besöket slutade med en middag på thai-wok-stället. Ingen överdådig portion, men ändå märkbar viktuppgång, till dagen efter (fredag).

Nackdelen med att köpa en mobiltelefon, strax efter att den har släppts i butik, är att det väldigt sällan finns fodral eller tillbehör till den. Det är rätt märkligt, att de inte kan levereras samtidigt...
Jag letade i alla fall upp ett rosablommigt plånboks-fodral i en nätbutik (Bumpy.se).



GÖR OM OCH GÖR RÄTT(fredag) Viktökningen efter gårdagens "svulleri" fick mig att göra en "grön" juice till frukost. Jag funderar också på att juica eller inta flytande föda genom största delen av dagen/helgen. Jag blev påmind om att jag tycker att jag tänker klarare, när jag inte fyller kroppen med bröd, kött och annat tjafs. 
Till denna juice, blandade jag i bl a följande:
stjälkselleri
gurka
rädisor
vindruvor
rödbeta
morot
äpple
ingefära

  

Jag är tacksam för att jag lever i den tid jag lever i, när det kommer till raw food och bra mat. Det kommer att finnas möjlighet för mig att dricka bra juicer och äta bra mat i London. Det är jag helt övertygad om :).

RYGGEN KRÅNGLAR
Så fort jag belastar ryggen med något i ryggsäcken, hugger det till.
Detta hände ett par gånger igår, vilket fick mig att boka en tid hos en massör (Flex Massage) till idag, fredag. Jag hoppas att det blir bra, så att jag kan jobba - utan en massa tjafs.
Jag har haft ont i ca 12 dagar nu. Det är inte alls roligt och det är också något som stressar mig, inför londonresan. För om jag inte kan belasta ryggen med en ryggsäck, ja hur ska jag då ta mig fram i storstaden?
Massagen gjorde gott, även om jag hade ännu mer besvär på kvällen.
Jag fick tips om att göra bäcken-övningar, för att stärka ländryggen. Det gjorde ont och var besvärligt.
Till slut tog jag smärtstillande och det hjälpte faktiskt lite grann. Men, det rådde inte bot på det hela tiden, och jag hade svårt att hitta en ställning när jag skulle sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar