torsdag 1 oktober 2015

OM ATT VÄLJA DIET

Jag har sneglat lite på PALEO-kost, men känner att, just själva ätandet av mycket kött, inte står i paritet med miljötänket jag försöker ha på vissa plan i mitt liv.

Sen fick jag en tanke... Kanske är det inte bra att köra ren paleokost - p g a uteslutandet av mejeriprodukter, som sägs behövas för skelettets skull. Jag googlade lite här och där, och fick se att man även behöver fylla på med D-vitamin och K2-vitamin.
Det ironiska i pratet om just benskörhet är att Sverige är ett av de länder där det dricks mest mjölk... Ändå har folk benskörhet... Kan det vara som så att kalciumet behövs för att bryta ned mjölken och inte tvärtom...? Något att tänka vidare på i alla fall...

Jag vill nog blanda och ge - med lite LCHF, PALEO och vegetarisk kost. Sanna Ehdins inflammationsdämpande kost intresserar, liksom Govindas vegetariska mat samt Jamie Olivers härligt smittande matlust.

Samtidigt tänker jag att jag egentligen borde kunna äta lite av "allt", så länge det rör sig om rimliga mängder. Men på ett annat sätt tror jag att det är bra för mig att ha en "skola/linje" att följa, för att inte hamna alltför vilse i tänkandet. Ju fler val jag har - desto mer förvirrad brukar jag bli, när jag sätter igång med tänkandet och förändrandet av mitt liv.

Men jag kommer att behöva påminna mig - om och om igen - att skynda långsamt.

Det är bättre att gå sakta, än att inte gå alls.

När jag ser tillbaka på de senaste årens försök att ändra min diet, kan jag ändå se att vissa förändringar har skett.
Jag äter mindre ris och pasta och har ersatt dem med mer grönsaker. (magen har dock svårt att spjälka morötter, broccoli och blomkål, verkar det som)
Jag har minskat ned på läsk till mat och fest. (Jag dricker allt som oftast vatten till maten m m)
Jag steker i och äter Bregott - inte margarin.


FRUKOST
Havregrynsgröt med äpplemos
1 kokt ägg

LUNCH
Egengjord lasagne + ketchup

MIDDAG
2 frallor med bregott, kalkon/bredbar vitlöksost och gurka
juice

MELLANMÅL3 frallor med bregott, kalkon/bredbar vitlöksost och gurka
juice

Allt bröd, och även den bredbara vitlöksosten resulterade i ett jädra pruttande... med illaluktande fisar.
Det blev en tydlig och bra påminnelse om att jag bör titta lite närmre på alternativ mat när jag är på rörlig fot, t ex när jag åker iväg och har kurser m m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar