tisdag 6 oktober 2015

SJUKGYMNASTIK, GODIS, HÖGT BLODTRYCK

Idag åker jag till sjukgymnasten Göran efter jobbet. Knät krånglar mer och mer. Det är speciellt jobbigt när jag skall upp från sittande ställning, om det så är från stol eller toalettstol.
Dessutom "knixar" mitt vänstra knä när jag skall gå upp för trappor. Det gör inte ont, men det knixar.

FRUKOST
2 kalkonsmörgåsar
1 glas morotsjuice

LUNCH
Lasagne med ketchup

MELLANMÅL
Mjukglass på Triumglass glassbar i Sävedalen.
Jag hade lite tid att slå ihjäl innan besöket hos sjukgymnasten i Sävedalen. Det var vackert väder och jag tänkte att jag "firar" det... Gör något som känns trevligt.
Kanske var det ett sätt att dämpa ångesten.
Till saken hör också att jag tänkte att jag skulle pimpa till morsans grav lite grann, när jag ändå var i faggorna. Det är hennes dödsdag imorgon, och jag har inte skämt bort graven med för många besök, precis.

Sjukgymnasten konstaterade jag jag troligtvis har inflammerade muskelfästen och bör göra små övningar som tränar upp musklerna samt tar inflammationsdämpande medicin.
Efter sjukgymnastiken tog jag en sväng till Allum, för att se om en pysselbekant var där (på jobb).
Det var hon inte.
Jag gick på toaletten och märkte av att avföringen var i kletigaste laget.

Minnesanteckning:
Troligtvis är det både lasagne och glass som medverkat till detta resultat.

MIDDAG
McDonalds-mat (ostburgare med bacon, pommes frites och bon aqua citrus)

Och som om det inte räckte med galenskaper (felaktig mat) för idag, kom jag på att det fanns en godisaffär i Partille, som jag besökt en gång tidigare... Gott-land. Jag tog en sväng dit och köpte HUR MYCKET GODIS som helst.
Snacka om att det är en destruktiv autopilot som tar över vid ångestrelaterade saker!
Jag åt dock inte upp allt godis. Och det är väl för väl det.

Minnesanteckning:
Jag måste ju kunna hitta ett sätt att påminna mig själv om att det är viktigare att ha kroppen i schack - och inte prutta mig fram genom livet. Så fort jag äter kakor, glass, godis m m, så reagerar kroppen därefter. Om jag håller mig ifrån sådant, är det lugnare i kroppen.

Väl hemma, fanns det ett brev från Närhälsan på Bjurslätts torg. Jag har högt blodtryck (vid två "täta kontroller" visade proven på: 145/85 och 156/80) och bör medicinera bort det för att undvika hjärt-kärlsjukdom på lång sikt.
Losartan 50 mg 1 gång om dagen i 6 veckor. Sedan skall jag gå till vårdcentralen och ta ett nytt blodtryck och några blodprover för att se om jag närmat mig behandlingsmålet 140/90.
Därtill har han skickat iväg remissen till överviktsmottagningen på Sahlgrenska sjukhuset (angående gastric bypass). Kanske är det det enda som kan hjälpa mig, i o m att hjärnan får sig sina spel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar