torsdag 25 februari 2016

TJOHOOO! ÄNTLIGEN -10 KG OCH DRÖMMEN OM EN ORANGE KAVAJ

Den satt långt inne... Speciellt efter en tid av sjukdom m m.

Jag har väntat och väntat på den här dagen. Dagen, när jag når -10-kilostrecket :).
Idag stannade vågen på 96 kg. Det betyder -10,4 kg sedan starten, den 24 november 2015. Yes! Fan, vad jag är bra :). (Jag kör med positiva peppningar mot mig själv, för att bryta trenden av negativt och kritiserande tänkande)

Viktminskningen uteblir, så länge jag är enbart måttlig i mitt promenerande. Men sen händer det lite mer, när jag ökar på stegantalet per dag :). Det är ju en tydlig indikator på vad som måste göras ;-). Jag får helt enkelt bli ännu mer aktiv, för att få igång förbränningen :).
Men så är det ju det där med att jag har ont i knät och foten.
Fortfarande.
Jag känner ingen lättnad på den fronten, tyvärr, även om jag minskat i vit. Och när jag har tagit fler än 10 000 steg på en dag, så är knät ordentligt ömt på kvällen. Speciellt när jag försöker böja knät uppåt när jag halvsitter i soffan.
Jag får helt enkelt inse, att det är en mångårig skada som kan ta lång tid att läka.

Det är sju veckor kvar till Berlinresan och det vore ju käckt att komma i bättre form tills dess. För där, där kommer vi att promenera, min kompis A och jag :).
Jag har t o m hittat tips på några scrapaffärer i Berlin, så de kommer att motivera mig till att röra på mig ännu mer :).

Och idag, när jag tittade i en lokaltidning, såg jag att de sålde den roll-on jag brukar använda för 10 kr/flaskan. Jag har för mig att den brukar kosta mellan 20-30 kr normalt. Så då fick jag genast en tanke på att jag kunde ta en promenad till Wieselgrensplatsen, för att beta av ca 4 000 steg. Sen hoppas jag på att få till resten på arbetstid :).

Jag märker definitivt av en förändring i mitt tänk, när det gäller att ta sig ut ur lägenheten och aktivera sig. Jag längtar efter vårvärmen. Jag ser mig vilja göra mer utomhus. Både för att samla på D-vitamin, men också för att se mer av omvärlden, istället för det som finns innanför hemmets fyra väggar.

...

Jag tog en tur på Frölunda Torg igår innan jobbet...  Jag gick in på Lindex och blev kär i den här underbara orange kavajen... Den hängde på den "vanliga" avdelningen, och storlekarna gick upp till 2XL. Jag kom i den och den kändes riktigt bra över armarna, i o m jag var fullt rörlig i den.
Det är ju en vårkavaj, så det är lite tveksamt om det är värt att köpa den nu. Det är ju inte vårvarmt förrän i april och tills dess kanske jag har gått ned lite till i vikt (d v s kanske räcker det med en mindre storlek - men vågar jag att chansa???).
Jag vet således inte vilken storlek jag skall köpa, eller om det ens är värt att fundera mer på den, i o m att ambitionen är att inte köpa några kläder förrän det är ett absolut måste.
Jag vill ju kunna rensa bort mina gamla kläder, hitta en ny stil (eller rättare sagt kunna klä mig som jag "alltid" velat, men inte kunnat, p g a att de kläderna inte görs i stora storlekar) och framförallt inte köpa fler kläder än vad jag behöver.
Men jag lockas oerhört av den orange färgen. Jag tycker också att jag råkade vara snyggt klädd för just den här kavajen, med en randig tröja och svart-vit scarf :). Det är så där härligt grafiskt :).



Jag besökte Lindex än en gång, för att prova storleken mindre (XL på vanlig klädavdelning), men den var alldeles för liten över armarna. Det krävs nog en viktminskning på mist 10 kilo till, för att den skall gå på utan att jag spräcker tyget.
Jag frågade butikspersonalen vad XXL-storleken motsvarade i siffror, och hon sade 48. Det var ju en glad nyhet för min del, med tanke på att jag varit på 52 tidigare :).
Kanske motsvarar XL-storleken 44-46.
Det är bara till att pinna på, för att få resultat :). För det vore verkligen kul att spatsera omkring med den i vår/sommar :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar