måndag 28 mars 2016

ÄNTLIGEN EN LEDIG DAG

Äntligen fick jag en ledig dag att gå till gymmet och bastun på ;-).
I och med att knät ömmat de senaste dagarna och nätterna, minskade jag på några av övningarna idag.

Men jag tog mig dit, och det var huvudsaken ;-).

...

Resten av dagen gick åt till att planera för vegetarisk matlagning och förbättring av förvaringssystem för mjölsorter, nötter, russin, kryddor m m.

Så här förvarar jag mina kryddor, numera... I käcka glasburkar med skruvlock, från Lagerhaus (liten 0,75 l, större 1,5 dl).
De kostar 15 kr/st respektive 19 kr/st (mars 2016).
(De större burkarna är med i bilen, för att visa på urvalet hos Lagerhaus :).)




Etiketterna har jag gjort i Word. Jag har skrivit ut och sedan tejpat på dubbelhäftande tejp på baksidan, för att därefter skära ut remsor och klistra på.
Om du gillar fonten, så heter den Stint Ultra Expanded


Och så här förvarar jag nötter, mjölsorter, linser och annat som står i skafferiet. Burkarna kommer från IKEA och ingår i 365+-serien (liten 0,3 l) (mellanstor 1,3 l). Burkarna kostar 15 kr/st respektive 25 kr/st (mars 2016).
(Burkarna med blå lock, är något jag har köpt på ICA maxi, för många år sedan.)
Ikea-burkarna har ett käckt halvlocks-system, som gör det lätt att hälla ut, utan att hälla ut allt. Locket sitter hårt - så man får använda mycket kraft, för att få loss det första gången.




De små burkarna är riktigt käcka :). Tanken är att jag skall köpa fler, för att kunna få ett enhetligt förvaringssystem att "vila" i :).


Och jag gillar det faktum att man verkligen ser genom burken. Lätt att lockas att använda sakerna mer, hoppas jag :).


Jag valde länge mellan glasburkar kontra plastburkar, men kände sen till slut, att det blir mycket mer skrymmande med runda glasburkar. Och mer omständligt att ta ut en eller flera burkar för att ta ut en annan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar