måndag 21 mars 2016

EN LÅNGPROMENAD OCH GOVINDAS UNDERBARA MAT

Jag tog med mig en pysselbekant på promenad i fredags. Vi startade i Kungssten, gick vidare till Nya Varvet, Röda sten och vandrade längs vattenbrynet ett tag, tills vi tog av uppåt förbi Sockerbruket och vidare upp mot Majorna. Först kom jag att tänka på Hängmattans underbara vegetariska mat (falafelbollarna... mmmm) (Musikcafét) och tänkte lockat med Christina dit, men i o m att smärta in knät gjorde sig alldeles för mycket påmint, fick jag tänka om. Jag kom att tänka på underbara Govindas, en vegetarisk restaurang i Majorna (Göteborg) som låg på närmre håll :).

Och nu när jag ändå sitter här och minns tillbaka på svunna tider, kommer jag ihåg att restaurangen låg lite mer centralt tidigare - nära Avenyn, på något sätt. Jag minns inte vem som tog med mig dit första gången, men jag är ändå glad för att jag introducerades till den vegetariska kosten där och då :). 
Jag bara älskar maten där.

Jag blev påmind om att jag faktiskt har köpt deras receptbok en gång i tiden. Och med ambitionen att öka på min vegetariska maträtt-repertoar, tänkte jag börja laga mat enligt receptboken.

Här är i alla fall en bild på fredagens underbara lunch. 


Mango lassi-dryck i glaset (något för vanilj-sockersöt för min del).
Grönsaksgryta, ris och någon slags spenatpirog med sallad och söt som tusan-banan-chutney.
Till höger i skålen, en härlig linssoppa. 


Portionerna är väl tilltagna. Lite för väl tilltagna, skall jag be att få meddela, för min mage, skall tilläggas. Nästa gång måste jag komma ihåg att be dem lägga upp mindre mat, så att jag inte behöver lämna något.

Vi fortsatte sedan vår färd till fots, förbi Formverkstan och upp mot Majorna - för att kunna komma åt Slottsskogen och Linnéplatsen. Vi vek dock av till vänster efter den stora lekplatsen för barn, och vandrade vidare till Järntorget. Jag fick ihop 13 000 steg under den promenaden :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar