tisdag 29 mars 2016

THE BUDDIST CHEF - BUDDHAH BOWL

Min kompis C tipsade mig om the Buddist Chef...

Ett finfint recept (buddhah bowl) här.... 



Förbered det lyxiga kokosriset i förväg, eller under tiden sötpotatisen är i ugnen...

SÅSEN
Hacka 1 klyfta vitlök och 1 tsk ingefära.
Lägg i en mortel.
Häll i 1 nypa salt och blanda till allt i morteln.
Häll i 1 msk sojasås, 1 msk citronsaft, 1 msk vegetabilisk olja, 1 msk lönnsirap, 2 msk sesamtahini och rör om ordentligt, till en sås.

UGNSBAKAD SÖTPOTATIS
Tärna en sötpotatis och 2 torkade fikon. Häll på lite salt och vegetabilisk olja. Ställ in i ugnen, 175 grader, i 30 minuter.

HELA SKÅLEN :-)
Kokosris, sötpotatis + fikon, 1/4 avokado, 2 msk riven morot och den underbara såsen.

...

I och med att jag hade en massa nötter m m i skafferiet valde jag att blanda i dem, tillsammans med en tärnad morot.

Såsen blev riktigt god ;-).
Jag hackade med kniv, och stötte med morteln. Det räckte inte riktigt, så jag körde lite med stavmixer, för att få en slät sås. 

Jag hade kvar potatismos i kylen, och värmde upp det i micron. Några små tomater följde med utav bara farten :-).

Och en härlig hemsida här...

Facebooksida här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar