torsdag 10 mars 2016

HJÄLP AV FYSIOTERAPEUT/SJUKGYMNAST

Jag bokade tid hos en ny fysioterapeut/sjukgymnast, borta vid Kyrkbytorget. Inger Björkenlid, heter hon. En klar förbättring mot de tidigare, lite "torra" manliga fysioterapeuterna jag mött på. Det var lätt att prata med henne och hon hade lätt för att förklara och hjälpa till vid de nya rörelserna.

Hon kollade på hur kroppen betedde sig i både liggande, stående och framåt- och bakåtböjt tillstånd. Hon fick det hela till att det är ryggen (inte knäna) som är problemet, troligen på grund av en nerv som sitter i kläm. (Det är ju just i svanken jag haft problemen innan knä- och fotproblemen kom med  bilden.)

Jag fick två saker att tänka på tills nästa möte.
Jag skall ligga på plant underlag på mage och sätta händerna i höjd med armhålorna. Jag skall vila lite innan jag trycker ifrån med armarna, så att ryggen sträcks upp. Jag skall observera om rörelsen är bra eller dålig för mig. Om den gör ont och inte gör någon nytta, skall jag avbryta.
Tanken är att övningen skall hjälpa till att lätta upp för den "irriterade" nerven, så att smärtan/symptomen avtar i knä och fot. 


Jag skall också tänka på hur jag sitter - och att jag sätter en handduk eller liknande bakom svanken, för att låta den vila, i o m att jag sjunker ihop rätt rejält i vanligt tillstånd. Ryggen mår inte bra av framåtlutade övningar, så det är något jag bör tänka på, varje dag.

Det observerades också att jag är sned i kroppen. Man kan hoppas att det rätar ut sig lite grann, när jag väl fått ordning på ryggen och knät. I annat fall får jag jobba vidare på det längre fram.

Jag fick en ny tid nästa vecka - och fram tills dess, skall jag ha jobbat rejält med ryggövningarna. 3-7 ggr/dag x 10 repetitioner.

Jag frågade också om vattengympa, och det visade sig att hon har mottagning på Lundbybadet på tisdagar och torsdagar. Hon har vattengympa kl 09:00 och 13:00 båda dagarna. Första badbesöket kostar 80 kr och de resterande kostar 50 kr/tillfälle. De betalas via räkning, i o m att det är Eriksbergs sjukgymnastik som fakturerar det hela.
Det finns också möjlighet att gå på vattengympa på Lundbybadets egna tider - eller nyttja FaR (fysisk aktivitet på recept) - och deras tider. Värt att ta reda på mer om, alltså.

Jag frågade Inger om jag skulle nöja mig med ryggövningar och vattenträning - tills jag börjar träna på gym. Den förre sjukgymnasten Görans ord klingar i huvudet, med tanke på att inte är i så bra fysisk form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar