torsdag 24 mars 2016

GYM, TRÄNINGSVÄRK, FÖRNUFTIGA VAL, SALLAD, KNÄSMÄRTA OCH ZUMBA

Igår tog jag mig till gymmet, strax innan lunch. Jag hade en arbetsdag att bli klar inför, så jag valde att ta en senare träningstid den här gången, för att slippa för mycket fram- och tillbakaåkande.

Jag följde programmet som sjukgymnasten gett mig och tränade både ben, axlar, bröst, knän och rygg.
Jag hade redan lite träningsvärk på insidan av låren från gårdagens träning, och redan samma dag fick jag mer träningsvärk :). Det gör mig inget, för det är på en hanterbar nivå :) och det känns bra att ha kommit igång.

I o m att jag inte gillar att bli varm om och svettas om fötterna, tog jag på mig foppatofflor till gympasset (jag skulle ju ändå inte promenera, springa eller på något annat sätt belasta fötterna...), men det var inte att föredra vid roddmaskinen, i o m att banden som håller fast fötterna skavde på ovandelen av foten. Det var ingen behaglig rodd, så att säga. Jag valde att cykla som avslutning istället. Jag provade mig fram på manuell inställning och ökade intensiteten allt eftersom jag märkte att knät klarade av cyklingsrörelsen.

Jag tror personligen, att det är bättre för mig att träna på gym än att simma, i o m att jag inte orkar så mycket. Jag simmar ju, typ, dubbelt så långsamt som vanliga motionssimmare, och inte blir det många meter simmade heller. Men det är rätt så skönt att kunna basta efteråt - så det är ju ingen nackdel att kombinera gym och simning :). Och varmvattenbad. Och bastu :).
Och med tiden, kanske gymträningen ger mig mer styrka och uthållighet till simningen också :).


...

Jag tog mig till Frölunda Torg efter gymmet och returnerade både orange kavaj som jag förälskade mig i tidigare i vår (den var för tung och jag saknade även krage på den (i o m att jag alltid har ryggsäck - jag vill inte få skav i nacken av ryggsäckens band)).

Jag lämnade även tillbaka den större ryggsäcken jag funderade på att byta ut den svartröda diton med. Det kändes bra. Att bli av med impulsköpen.

Efteråt gick jag till Adams Café och mixade ihop min egen sallad.
Den här gången valde jag färre ingredienser, i o m att jag vet att jag inte orkar äta upp allt.
Jag provade currydressingen till en del av salladen. Jag är egentligen inte mycket för dressing, så det gör mig inget att det inte finns något laktos- eller majonnäsfritt alternativ.
Jag "offrade mig" lite grann, när det kom till keso och fetaost. Jag minns inte om jag pruttade så mycket igår. Kanske tål jag laktos när det är i ost? Ingen aning. Jag får klura vidare...



...

Jag märkte av smärta i knät i natt. Det var inte som de tidigare nätterna, där smärtan varit liten. Inatt har det varit värre, och jag tror att gymträningen har påverkat det, tillsammans med mina 14 000 steg igår. Det var svårt att förutse hur många steg jag skulle få till på jobbet igår. Jag får försöka ta det så lugnt jag bara kan idag - med tanke på att jag senare på eftermiddagen skall aktivera mig med Zumba.

Jag skall nämligen på Zumba fitness med kompisen A, på Angereds Arena idag. Man får boka in sig på gruppaktiviteten och det är bra att göra det i tid, i o m att tiderna tar slut.
Jag har förberett träningskassen med både rosa löparskor (Asics) och rosa topp samt vattenflaska, för jag kan tänka mig att ett sånt där cardio-pass kommer att göra mig törstig :).
Jag är lite rädd för att jag inte skall orka med hela passet, men jag tänker som så att det här är starten på något nytt. Då kan man inte vara världsbäst på det.
Det är dags för lite övning i att vara obekväm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar