fredag 11 mars 2016

NYTTIGA MELLANMÅL

Jag skall på en pysselträff imorgon och har tänkt att ta med egen mat, i o m att jag inte kan äta allt som serveras. Jag funderar på att ta med någon slags fika, men måste begränsa mig på så sätt att det jag tar med inte får innehålla nötter, i o m att någon är nötallergiker. 
Det är ju lite synd, när jag lärt mig att göra hälsobollar och banankaka... Men båda recepten innehåller nötter, så de får stanna hemma denna gång... :). 

Jag hittade istället följande:

Aprikosmuffins 1



100 g aprikoser
2 st ägg
1 dl kokosflingor
1 dl havremjöl
2 msk olja
1 tsk bakpulver
½ tsk kanel
½ tsk vaniljpulver

Blötlägg aprikoserna i vatten, i 4 timmar.
Sätt ugnen på 175 grader. 

Häll bort vattnet från aprikoserna. 
Mixa aprikoser med ägg och riven kokos.
Tillsätt övriga ingredienser och blanda väl. Lägg smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen, i ca 20 minuter. 



Aprikosmuffins 2

100 g torkade aprikoser
2 ägg
3 msk havremjöl
3 msk bovetemjöl
3 msk pofiber
2 msk olja
2 msk honung
2 tsk pepparkakskrydda/kanel
1 tsk bakpulver

Gör enligt receptet ovan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar