torsdag 3 mars 2016

VÄRK OCH SMÄRTA - KNÄKONTROLL-APP OCH BEHANDLING PÅ MODIGT HJÄRTA

Knät och foten fortsätter att krångla...
Jag "tvingar" mig själv att ta det lugnt, och inte försöka spräcka 10 000-steg-spärren varje dag, i o m att knät får lida surt dagen efter, när den har belastats för mycket. Det känns som om knät är omlindat av en luftkudde (som barn har när de skall lära sig simma), förutom att smalbenen känns trötta och stumma efter väldigt lite ansträngning.
Det stramar och krampar på baksidan av knät - lårmuskeln, efter en liten sittning (t ex i buss/spårvagn eller efter toalettbesök).
Det är mycket som inte står rätt till just nu :(.

Jag fasar för Berlinresan i maj, i o m jag vet att det kommer att bli mycket promenader där... Jag är inte alls förtjust i tanken på att vara den "besvärliga" som inte klarar av det som förväntas av mig. Eller rättare sagt, som jag tror förväntas av mig. Jag måste givetvis vara sann mot mig själv och tänka på min hälsa, och sätta en gräns för vad jag klarar av.
Jag får åka buss mera, helt enkelt, för att orka med HELA resan på fem långa dagar.

Jag hittade en app via Folksam, som heter Knäkontroll. Där finns det x antal övningar med videoinstruktioner - som man kan göra för att stärka upp sina knän.

Jag bokade också en tid med instruktör, på ACTIC, ett gym i Västra Frölunda, idag, klockan 17:00. Årskortet kostar 2400 kr och det ingår 4 tillfällen med instruktör (2 i början och 2 uppföljningar). Det tycker jag känns bra. Därtill, jobbar jag ju i Västra Frölunda, så det blir smidigt att väva in träningen i samband med resan till och från jobbet :).
Därtill kan jag nyttja simbassängen, om jag så vill, samt vara med på ett aqua-pass, där man tränar med tyngd-väst. Det tror jag kan vara bra för mina knän och övriga leder :).
YES! Nu kör vi!
Nu återstår bara det lilla bekymret att hitta en baddräkt eller bikini, denna tid på året.
Och sen, det största hindret av alla... Att våga visa sig, precis som man är, för alla som råkar befinna sig där jag är... Men men. Det blir till att svälja sin stolthet och låta hälsan få nummer ett som prioritet :).

Jag skall också gå på en behandling (kinesiologi) på fredag, för att se om de kan göra något för att öka balansen i kroppen. Modigt hjärta, heter stället. Jag har beskrivit mina symptom via e-post och får helt enkelt se vad jag får för behandling...
  • kroppsbehandling - muskelbalansering
  • kinesiologi - helhetsbehandling
  • klassisk massage
  • bindvävsmassage
  • energimassage (inomhus eller utomhus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar