måndag 7 mars 2016

ATT OMSÄTTA TEORI I PRAKTIK SAMT STARTEN PÅ ETT MER AKTIVT LIV

PYSSELTRÄFFAR OCH FIKA
Jag var på en liten, mysig pysselträff i helgen (i Kungsbackatrakten, med härliga M och S + andra sköna damer). Jag hade med mig eget fika (hälsobollar, banankaka och äpplepaj), för att ha lite kontroll över vad jag stoppade i mig (jag har tyvärr alltför lätt att hänga med och äta vad de andra äter, om känslan av utanförskap blir för stor).

Aha-upplevelse
Mina överätar-tendenser finns kvar fortfarande, i o m att assietten nästan fylls till bredden med lite av allt. Vid en återblick känns det som att jag äter som om de inte finns en morgondag. Jag vet redan hur allt smakar, men jag har inte lärt mig att nöja mig med mindre mängd av dem. 


Min huvudtanke var att dela med mig av mina upptäckter - att det går att göra god fika utan vitt socker, vetemjöl och så vidare. De flesta har tyckt om banankakan och apelsin- och choklad-hälsobollarna.

I praktiken hade det givetvis räckt att bara ha med sig något litet, men i o m att jag både ville ha hjälp med att äta upp det samt inte behöva slänga bort det, för att bäst före-datumet kanske närmade sig, tog jag med mig allt :). Och jag blev av med nästan allt. Det känns ju bra.
Det kan vara något att ta med i beräkningen till nästa gång jag bakar. Fikat kan räcka många portioner, om man bara tar lite åt gången :-).

...

Jag skall på en större pysselträff på lördag och kommer att ha med mig egen mat och eget fika (troligtvis linsgryta, majskakor och fikat kommer att bestå av keso, banan och t ex tinad mango (hälsobollar kan jag ju tyvärr inte ta med mig, p g a att det "alltid" finns någon med nötallergi i gruppen)).
I och med att jag lagt om kosten, kan det vara svårt för arrangörerna att uppfylla precis alla önskemål. Då är det bättre att tänka ut allt själv.

...

LÄKARBESÖK OCH KNÄBESVÄR
Idag skall jag till läkaren, för en uppföljning/kontroll kring bröstsmärtorna jag hade för tre veckor sedan. Jag kommer också att ta upp problemen med knät, i o m att de påverkar min vardag, dygnet runt. Ibland har jag t o m svårt att sova, i om att jag inte hittar något bra läge för knät.

  • Jag kommer att be om FaR (fysisk aktivitet på recept) för att få sjukgymnastik-hjälp vid träningen på gymmet, så att jag inte gör felaktiga rörelser.
  • Jag funderar även på att gå en artros-skola, om det nu är artros som jag har i knät.
  • Jag misstänker att jag även har vatten i knät, i o m att knät och smalbenen stramar som de gör.
  • Krampen på baksida knä/lår kommer jag också att nämna.
  • Därtill kommer jag att försöka få till en remiss till ortoped och en magnetröntgen. Vi får väl se hur långt jag kommer med det hela.

Jag kan ju inte leva så här, att varje rörelse innebär smärta och att det inte finns någon lindring på något plan. Och även, om jag på ett plan känner mig som en gnällig "kärring", som springer hos läkaren titt som tätt, känner jag på ett annat plan att jag äntligen tar mig själv och mina krämpor på allvar. Smärtan går inte över av sig själv, och att gnälla hjälper inte nämnvärt heller. 

...

TRÄNA PÅ GYM SAMT FaR 
Jag kommer att skaffa mig ett årskort på Actic (Västra Frölunda) och delta i vattengympa (aquapass), om det bara finns plats kvar och jag kommer att planera in tillfällen för promenad och allmän styrketräning under veckan.
Jag har, som tur är, en lindrig arbetsvecka - med gott om möjligheter till träning. Och det vill jag verkligen ta vara på :).
Under veckan kommer jag att klura vidare på hur jag väver in träningen i samband med resor till och från jobbet de kommande veckorna.

Jag klurar också på det där med FaR och vad det innebär för kostnader. Kanske måste jag betala för både sjukgymnastik OCH gymkort... Då sticker pengarna snabbt iväg... :(.

Och så fick jag precis en förfrågan av min väninna A, om vi skulle ta och simma och basta på MOM-torsdag - (MOM = mat och motion-date). Jag tänkte lockat med mig henne till Frölunda (i o m att jag får simma på mitt träningskort :)), men tydligen får man prova på Angereds Arena gratis, under en veckas tid :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar