onsdag 6 januari 2016

16 000 STEG PÅ EN DAG - FITBIT CHARGE HR VS SONYS AKTIVITETSARMBAND

Fitbit har funkat två dagar i rad :). Tjohoo.
Igår, när jag röjde lite hemma (letade efter en sladd till en bärbar högtalare), så hittade jag ett aktivitetsarmband från Sony, som ingick när jag köpte min mobil, för 1½ år sedan. Jag satte igång den, för att jämföra hur de skiljer sig åt.

Vid första anblicken, tycker jag bättre om Fitbit-armbandet, i o m att jag får omedelbara resultat på armbandet.
Sonyarmbandet är ju kopplat till en app i mobilen, vilket gör att jag måste konsultera den hela tiden, för att veta hur många steg jag tagit. Det var ju lite grann det jag ville komma ifrån... Att slippa kånka på mobilen...
Men jag tänkte att jag samkör armbanden i några dagar, för att se hur mycket de skiljer sig åt...
Jag märkte redan igår, att Sony-armbandet beräknar att det går åt mer kalorier än med Fitbit-armbandet... Skumt.
Och som om inte det var nog, så registrerar den endast 58% av stegen. Det är ju alldeles för lite.
...

Igår blev det en riktigt bra och aktiv dag...
Jag stuffade (dansade/gick på stället) hemma (såg till att jag aktiverade mig i ca 30 minuter) - åkte sen till Ale - köpte värmeljus på rea (Nille = 30 kr/50-pack ljus som brinner i 8 timmar/st (70% rabatt)). Det vägde, skall jag tillägga.
Jag käkade lunch på en japansk restaurang. Det blev Yakitori kycklingwok igen, med cashewnötter. Jag tog också misosoppa till förrätt. Den är godare än jag kunde ana :-).
Det var så mycket mat att jag bad om att få med mig en matlåda. Då blir ju också snittpriset per portion helt ok, för att vara utemat :). Jag tycker dock, att maten är i saltaste laget. Det är väl tur att de serverar ris till, även om jag inte äter det i stora mängder...
Jag lyckades dela restmaten i ytterligare två portioner. Det är ju inte klokt. Det kan väl inte vara tanken att man skall äta så mycket? Och varför serveras dessa jätteportioner? Är det inte bättre att ha en normalstorportion till ett lägre pris?

Sen gick jag till Ica Kvantum, för att se om det fanns något där jag letat efter... Det blev x antal markillburkar, i o m att de såldes för 25 kr/st :). Makrill är bra mat :).

Sen blev det en tur på Frölunda Torg innan jobbet. Jag hittade några matrelaterade böcker jag förlustade mig med :). Det gav också några steg... drygt 2 000 skulle jag tro :).

Och sen var det ju lite spring upp och ned för trappor - till och från de boende. Och det gav sina steg. Så när kvällen var till ända, stod mätaren på dryga 16 000 steg.

WOOOHOOO!!!



...

Det börjar kännas i smalbenen/benhinnorna nu. Jag skulle egentligen vilja passa på att ta en runda runt Sisjön efter jobbet idag, men kylan får mig att tveka. Men om solen skiner, tycker jag nog att det ändå kan vara värt det. Det kan ju vara käckt att tanka på med D-vitamin, menar jag :-).

För att klara kylan, har jag två tunna täckjackor på mig, för att kunna ta mig den ena - eller åtminstone öppna upp den, om jag blir för varm.
Jag har också två par tights och ett par långbyxor i mysmaterial på mig, för att inte frysa om benen. Men det gör jag ändå. Jag borde väl skaffa mig termobyxor, antar jag. Men det kanske inte finns i min storlek :(.
Skorna är vanliga tennisskor - med kanske lite vattenfrånstötande effekt, vilket gör att de känns varma nog - när man rör sig. Att bara stå rätt upp och ned på en hållplats skulle de nog inte klara av, i -6 grader.
Sen har jag en öronlappsmössa och vantar på.
Jag är nog en syn för gudarna. Men det bjuder jag på :).

Sen, som en liten påminnelse för mig själv, så måste jag tänka på att ta med servetter eller näsdukar av något slag - som jag kan snyta mig i - under promenaden, i o m att näsan börjar rinna nästan direkt.
Därtill är det inte helt fel att ha något som man kan valla läpparna med, i o m att de torkar ut och blir fnasiga.
...

Det blev några steg tagna på Frölunda Torg,  som jag besökte för att returnera några saker.

Att enbart gå på hårt underlag tär på smalbenen/benhinnorna. Jag får ta och vila resten av dagen och sänka ambitionen att gå 10 000 steg idag.

Just nu, klockan 15:00, har jag 7 930 steg registrerade.
Jag får ta det lugnt idag och imorgon (jag ska i o f s jobba imorgon, så det lär bli några steg i o m det...), så att jag kan aktivera mig på fredag, när jag är ledig .

...

Sent i natt, indikerade mobilen att batteriet till fitbit-armbandet är nästan uttömt. Det får jag ju säga är ett dåligt betyg, att den inte klarar av mer än två och en halv dag... :(...
Jag laddar den en stund innan jag lägger mig och hoppas på att den är piggare imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar