fredag 1 januari 2016

ETT NYTT ÅR

Igår var det en aktiv dag. Först jobbade jag och sen åkte jag till Ale med min kompis A - för att inmundiga japansk kyckling- och grönsakswok. Vi kikade lite i butikerna på Ale torg (köpte bl a röda värmeljus från Netto (70 % rabatt).
Sen åkte vi till Klädkällaren för att kika lite... Jag kom med en kasse därifrån med... Bl a en fin lykta, nedsänkt till halva priset, i o m att det fattades ett glas i den.
Och sen åkte vi till Ica Maxi och City gross i Kungälv för att handla nyårsmat m m.

Jag bakade ett nytt keso- och fröbröd, men denna gång lade jag till 3 msk nyponskalpulver och fick smeten att tjockna till något hemskt. Jag lade till 4 ägg och 1 burk keso, men det blev ändå väldigt kompakt. Jag fick efterbaka brödet upp och ned i minst en timma, i o m att sesamfröna såg alldeles degiga ut - i o m att de hade kommit i kontakt med kokosfettet.
Men det gick ändå att äta dagen efter :). 

Vi lagade ugnsbakad lax med rotsaker, fetaost, grädde och osttäcke. Vi gjorde också tzatziki på riven morot, rivet äpple och päron. Jag tror att den laktosfria yoghurten var grekisk, i o m att det blev en len och fin smak på tzatzikin.
Jag drack äpple"must" till - som enbart innehöll äpple, svart vinbär och svart vinbärsblad. Det kändes ju som en lyckolott att hitta det på ICA (i o m att jag undviker en massa onödigheter) :).

Efter någon timma hade vi provsmakning av På Kanelens hälsobollar och hälsokakor. Jag köpte två av varje och fick betala ett dyrt pris för dem. Jag såg verkligen fram emot de olika smakerna
  • Papayaboll - godkänt
  • Hallon & lakritsboll - smakade bara citron
  • Dunderboll - väldigt matig - ingen smaksensation
  • Blåbärsboll - grynig, med fyllig blåbärssmak
  • Morotsmuffin - godkänt... men det kunde varit mer morot och mindre kokosflingor
  • Raw brownie - godkänt - vill gärna prova på att göra något liknande :).
  • Pepparkakshjärta - well... det var som att tugga i papper/kartong... stark smak av pepparkakskryddor, men ingen smaksensation...
Jag plockade även fram mina egna s k pepparkaksolakulor... Den här gången kände jag inte pepparkakssmaken, utan nu var det jordnötskolakulor jag njöt av :). Jag har ändrat namnet på kulorna, för att bättre beskriva vad det är man kan förvänta sig för smakupplevelse.
Jag tycker nog att mina bollar var godast.
Och än så länge har jag inte fått några utslag i ansiktet. Ju mer jag tänker på det där att det skulle ha varit jordnötskolakulorna som orsakat problemet i mitt ansikte förra veckan, desto mindre tror jag på det, i o m att jag ätit jordnötter massor av gånger i mitt liv...

Efter provsmakningen tog vi en promenad upp till Wieselgrensplatsen och sen tillbaka via Wieselgrensgatan och Gamla Björlandavägen hem igen. Vi stannade till och tittade på fyrverkerierna, som hade börjat vid 22:00-tiden. Det var väl en promenad på ca 2,6 km.
A och jag bestämde oss för att låta det vara startskottet på fler promenader i vårt liv :). Även om jag får slita ont med högerhälen. För den vållar mig verkligen bekymmer, när jag skall upp och ned för trappor, upp för backar m m. Men skam den som ger sig. Den måste ju bara börja ge med sig!

Vi började titta på paketresor för vårt semestermål i april månad och började se ett bra syfte med vår "bättre hälsa"-resa :).

Vid tolvslaget öppnade jag en liten påse med ostnachos, som jag haft i bilen sedan senaste besöket på Subway, för kanske 8 veckor sedan. Jag tog några stycken, kände dåligt samvete och skålade sedan in det nya året, i ett litet engångs-champagneglas med något bubbligt vi hittade på Ica Maxi.

Sen började A och jag prata om aktivitetsarmband. Jag har för mig att jag fick ett när jag köpte mig Sony-smart phone - men jag hittade den inte någonstans.
Ju mer vi pratade om det, och tänkte på att det kunde vara käckt att ha en stegräknare som man kan kunde ha på sig natt som dag, för att sporra sig själv att ta sina dagliga promenader och förbättra sin hälsa på kuppen :).

Idag visade vågen 105,2 kg... Jag har dock inte gjort stora A ordentligt på två dagar...
Det stampar och står still. Well... Such is life. Det är bara till att ta nya tag och sikta framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar