tisdag 26 januari 2016

GRÖNA RÄTTER MED VITAMIX 5200

Igår bestämde jag mig för att slå till på en höghastighetsmixer (-blender). Väl inne hos Bagaren och Kocken, fick jag även syn på konkurrenten till Vitamix 5200, men i o m att den var elektronisk, bestämde jag mig för att köpa den manuella apparaten. Jag har nämligen lite dålig erfarenhet av apparater med för mycket tekniska finesser. Jag tar det säkra före det osäkra och väljer en "basic" maskin. 



Jag invigde den igår, genom att göra en morotssmoothie med ingefära, palsternacka och apelsinjuice. Jag hade för mycket ingefära i - så den blev inte så god som jag förväntade mig. Både ingefäran och palsternackan nästan brände sönder halsen.
När jag skar till ingefäran, tänkte jag att den skulle hjälpa mig att bli frisk från förkylning, feber och knävärk (i o m att ingefäran skall ha inflammationsdämpande egenskaper).
Just det här att vara sjuk, är något som stressar mig. Jag vill så gärna komma ut och gå, men jag måste helt enkelt lyssna på min kropp och bara vila nu. Jag måste dessutom sjukskriva mig, i o m att febern inte avtar.

Senare höftade jag till en soppa (efter att ha sett en demonstration av Vitamix 5200 på youtube), i o m att jag fick pysselbesök på eftermiddagen. Jag, som hade ingefärasmaken kvar i munnen, tyckte att även den gröna soppan smakade för mycket av ingefära. Så jag åt inte upp allt. Pysselvännen tyckte dock att soppan var god, och beslutade sig för att beställa en egen Vitamix 5200 :-). Så det måste ju ses som ett riktigt gott betyg :).

Sen gjorde jag en mangosorbet med inslag av banan, päron och nyponskalpulver. Och den blev som en dröm. Len och fin. Fantastiskt god. Så den kan jag se mig göra flera gånger :). (till vänster i bild, ser du också den underbara växten "elefantöra", som jag fick av min pysselvän C :). Som jag har letat och längtat efter en sådan :).

3-4 portioner
1 banan
1 päron (inget kärnhus)
1 pkt fryst mango
1 msk nyponskalpulver



Senare på kvällen gjorde jag en linsgryta, på vanligt vis, i kastrull. Jag blandade i resten av den gröna soppan, för att dryga ut linsgrytan samt för att ge den lite mer kropp.
Det var nog den godaste linsgrytan jag gjort, skulle jag tro :).
Jag gjorde också en mindre mängd gryta denna gång, för jag brukar ha en tendens att laga mat för 10 personer...

Jag använde "ungefär" dessa ingredienser (jag är i en feberdimma... minns inte så bra just nu)

1 stor morot
1 palsternacka
½ sötpotatis
lite fänkål
2 grönsaksbuljongtärningar
1 pkt krossade tomater
1 dl röda linser
1 pkt vita bönor
lite ingefära
kryddor (chilipulver, cayennepeppar, salt, gurkmeja m m)
3-4 msk jordnötssås
1 msk kokosolja
3-4 dl grön soppa (som jag gjort tidigare under dagen)

Jag lät den koka i minst 40 minuter, och sedan passerade jag den, med en stavmixer.

Här är en länk till flera sätt att använda Vitamix.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar