fredag 8 januari 2016

PEPPARKAKSBOLLAR - HÄLSOBOLLAR - RAWFOOD

Jag gjorde pepparkaksbollar idag, "rawfood style". Jag hittade ett recept på nätet, som jag sedan modifierade utefter det jag hade hemma.

INGREDINSER
175 g salladsmix med nötter och frön (t ex cashewnötter, mandlar, hasselnötter, valnötter o s v)
2 msk kokosolja
1-2 msk mandelsmör
12 st dadlar
4 tsk pepparkakskrydda (kanel, ingefära, kardemumma, nejlikor (eventuellt muskotnöt))
1 krm vaniljpulver
4 st torkade aprikoser

kokosflingor att rulla i

GÖR SÅ HÄR:
Mal ned nötterna och fröna i en matberedare.
Häll i resten av ingredienserna och kör i matberedaren.

Det här var första gången jag använt mig av kokosolja i hälsobollar och jag undrar verkligen om det skall vara så mycket. Bollarna fullkomligt dröp av olja, när jag formade degen.

Jag smakade av degen, och den känns både nötig och salt med liten eftersmak av pepparkakor. Om man vill ha mer pepparkakssmak, skulle jag rekommendera 6 tsk pepparkakskrydda.
Vaniljpulvret känns knappt, så det kanske man också kan öka på något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar