måndag 11 januari 2016

EN LEDIG DAG - TID FÖR EFTERTANKE

Äntligen har jag en ledig dag.
Jag var på jobbet sex dagar av sju förra veckan. Ändå tog jag mig tid att promenera, dansa och aktivera mig. Det tycker jag är riktigt BRA!
Jag är stolt över mig själv :). Året har fått en bra början.

Idag stannade vågen på 102,5 kg. Det är nästan -4 kg sedan jag startade min resa mot bättre hälsa, för snart 8 veckor sedan. Yes!
Det blir -½ kilo i veckan, i snitt.
Det är tack vare Fitbit Charge HR och ökningen av min dagliga aktivitet som skyndat på viktminskningsprocessen den sista veckan. Det är jag helt övertygad om :).

Denna insikt ger mig kraft, ork och lust att vilja fortsätta i samma anda :). Min kropp behöver motion och en ändrad kosthållning för att kunna förändras. Det räcker således inte att enbart ändra kosten, för att få, hyfsat snabba resultat.

Och ju mer jag tänker på det där med gastric bypass-operation, desto mindre vill jag göra det. Jag menar, det är ju alltid förenat med viss risk, när man lägger sig under kniven. Dessutom vill jag inte få en massa lös hud, som sedan också MÅSTE tas bort på kirurgisk väg. Jag tänker att det nog är bättre att låta kroppen få göra sitt, och dra ihop sig i en långsammare takt. Om den nu kan det, när jag närmar mig 50 år. Om den inte klarar av det, så får jag väl undersöka möjligheten att bli av med överskottshuden på annat sätt.
Sen.

Jag får ge det här två år - för att se vad kroppen vill och klarar av.

Jag har en dröm om att vara i mycket bättre form till min 50-årsdag och kanske fira det med en resa till USA eller något annat land som jag kanske inte ens tänkt ut än :). 

Jag försöker föreställa mig hur våren kommer att se ut, med flera tillfällen till skogspromenader m m. Jag vet dock inte om jag klarar av att göra en realistisk årsplan med planerad viktminskning o s v, så jag försöker ta det som det kommer.
Ett steg i taget. Jag vet ju inte hur kroppen kommer att reagera, menar jag.

Jag vet inte om jag vågar hoppas på att jag kan jobba bort 50 kg från denna kropp, men jag kommer göra mitt allra bästa för att få optimal hälsa. Om man leker med tanken att -50 kg är målet, så har jag gått ned 8% av dem. Och det känns ju rätt så bra.
1% i veckan :).
Tjohoo!

Jag är dock medveten om att det inte alltid kommer att vara ett minusresultat på vågen. Det kommer att finnas tillfällen när vågen står still. Och då gäller det att inte ge upp utan ta nya tag. Hitta på något annat sätt att röra sig på, för att sätta igång kroppen igen :).

Jag vet ju, att ju mer jag läser på, desto fler idéer kommer jag att få, och desto fler utmaningar kommer jag att ge mig. Jag tycker ju om att utmana mig själv - om det så är inom pyssel eller hälsa. Jag vill lära mig mycket, inspirera och lära andra... Och det är väl en mina fina egenskaper :). 

Jag hoppas verkligen att jag inte får någon skada längs vägen som hindrar mig från att ta mina promenader. I dagsläget struntar jag i att det gör ont som fan i högerfoten. Jag SKA gå.
Jag tror nämligen inte att det är bra att bara sitta still, för då blir jag ju så himla stel i lederna.

Jag kan dock inte ta löpsteg eller böja foten för att sträcka mig uppåt utan att det gör JÄVLIGT ont.
Jag borde ta mig till vårdcentralen och få en remiss till en ortoped eller liknande, men jag tror att jag skall vara lite smart och göra det på onsdag eller torsdag, i o m att det brukar vara färre personer i kö, mitt i veckan.

Jag klurar också lite grann på det här med mängden kläder. Jag vill verkligen inte hamna här igen, med ett överflöd av kläder jag inte använder för att de är av fel kvalitet och får mig att svettas, eller att de är för fina för att använda till vardags.
Jag vill hellre satsa på kvalitetskläder som jag kan ha länge. Kanske kostar de mer, men jag vill verkligen köpa miljömässigt hållbara kläder. Jag vill inte bidra till den här hetskonsumtionen av billiga kläder, som i sin tur skapar miljöföroreningar och taskiga arbetslivsvillkor för människorna i de så kallade U-länderna.
Min ambition är att inte köpa nya kläder förrän jag kommit ned till storlek 44. Jag bör kunna gå runt i de jag har... Men det är klart... En ny BH och kanske några trosor behöver nog införskaffas, misstänker jag... Toppar och byxor kan ju sys in, tänker jag... :). Eller så får jag väl gå på loppis och fynda... :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar