lördag 2 januari 2016

ATT FOKUSERA PÅ DET MAN ÄR GLAD OCH TACKSAM ÖVER

Om man vill ha något att återblicka i slutet av det här året, kan man dagligen skriva ned något som du är glad eller tacksam för och sedan stoppa pappersbiten i en burk.
Burken kallas för the happiness jar kallas den, eller the gratitude jar.


Jag hittade bilden här

Man kan också tänka sig att man har en burk med färdiga citat, peppord o s v - som man slumpmässigt plockar upp en lapp om dagen ur, för att ge sig en positiv boost för dagen.

Eller så kan man samla sina tankar i en blogg, som jag tänkte göra här :). Jag har liksom inte plats för ytterligare burkar i mitt hem, varför jag tänker nyttja bloggen som en behållare med egen etikett (sida) :). På så sätt får jag också lite bättre koll på hur året har utvecklat sig... eller rättare sagt, hur jag utvecklat mitt tänkande under året, varför jag gärna vill ha det i datumordning :).

Sen kan jag givetvis tänka mig att själva processen av att sätta sig ned, skriva ned sin tanke på papper, vika papperet eller rulla ihop det o s v - är ett sätt att vara medveten i nuet - är ett bra sätt att uppleva mindfulness på.
Man kan givetvis skriva ned sina tankar och upplevelser man är tacksam för i en bok - om man hellre vill det :). Tacksamhetsjournal är något jag minns att Oprah Winfrey pratat om för många, många år sedan.
Det är inte omöjligt att jag i något skede gör min egen bok av detta... Som jag binder ihop med min bindningsmaskin Cinch :). Då kan jag ju förena pyssel och välmående i ett :). 

Hmmm... Nu fick jag något att tänka på. I och med att man skriver för hand, så är det ju något som blir personligt och privat. Om man väljer att visa sin tankevärld för hela världen via en blogg, kanske man inte skriver lika öppet... Men å andra sidan. Vad är det att bekymra sig över? Att skriva om sådant man är glad eller tacksam över, är väl inget som kan skada någon :)...


Det här projektet hör faktiskt väl ihop med tanken om att vara glad för det man har och inte hela tiden sträva efter att skaffa sig mer :).

I samma anda, vill jag påminna mig själv om att göra följande saker i år:

Bryta en dålig vana
Lära mig något nytt
Göra en god sak
Besöka en ny plats
Läsa en svår bok
Skriva något viktigt
Prova ny mat
Göra något gott för någon som inte kan tacka mig
Göra något oväntat - och kanske även svårt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar