onsdag 13 januari 2016

OM ATT ÄTA PÅ RESTAURANG

Jag träffade min f d kollega S igår, för att käka lunch på Frölunda Torg. Ingelsta Kalkon har lagt ned, så det blev till att leta upp något annat vettigt alternativ, utan en massa gluten, laktos och socker, förutom lök, svamp, paprika o s v.

Vi gick till Jensens Böfhus för där kunde man välja att betala lite extra för att komma åt salladsbordet.
Jag tog grillad kycklingfilé (ingen sensation i sig, utan deras favoritsås), bakad potatis med smör och sallad. Jag blev mätt, men pruttig. Jag vet inte riktigt vad det var som skapade denna pruttighet, som varade stora delar av kvällen.

I vilket fall som helst, var det en bra övning i att välja mat med omsorg, när man är på stan. Det går att få mat som går att äta - om man bara orkar besvära sig själv och restaurangpersonalen lite grann.

Igår påminde jag mig själv om att om man går på lunchrestaurang som har buffémat, som man inte kan äta av, kan man ju alltid be att få en á la carte-rätt. Den blir givetvis dyrare, men samtidigt får man mer kontroll över vad man stoppar i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar